חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

איך לא הכניסו עד עכשיו את"שפת השמחה" לתוכנית הלימודים ?

בשנים האחרונות ובמיוחד מתחילת תקופת הקורונה צוות המורים והתלמידים חווים חוויה מטלטלת ,נמצאים בתוך משבר מתמשך אשר יוצר מתח ולחץ כרוניים ובכך משפיע על המצב הרגשי ,הפיזי והנפשי שלהם. מחקרים רבים שנעשו לאחרונה מוכיחים כי קיימים היום כלים מהעולם ההוליסטי שמסוגלים להשפיע על מצב הרוח וההרגשה של התלמידים והמורים ולאפשר להם להתמודד עם הטלטלה והמשבר ביתר קלות ,להפחית את המתח והלחץ , לשפר את הריכוז ובכך להגביר את המוטיבציה ואת היכולת להיות אפקטיביים יותר בהוראה ובלימוד.

המודל 4X4 של "שפת השמחה",שפיתח אלון שפריר, מאפשר בצורה קלה ופשוטה להעצים את האושר והשמחה ,לחזק את המערכת החיסונית והחוסן הנפשי.

מהו המודל שאנו מציעים ?

אלון שפריר מביא  ניסיון של למעלה מ 30 שנה בהנחיה של אלפי אנשים מכל המגזרים עם הארגונים וחברות המובילות במשק ,אלון שפריר פיתח מודל ייחודי Mindfuljoy ,4 4 X ממדי השמחה . מודל המבוסס על עשרות מחקרים מדעיים בתחום מדעי המוח ,הביולוגיה וגוף נפש ( הביולוגיה של האמונה – ברוס ליפטון , אפקט הטולימרים- דר' אילזבת בלקברן ודר אליסיה אפל, מחקרים בתחום הפלאצבו של פרופ' אסיה רולס ,טכניון, דר' דניאל גולדמן-המנהיגים החדשים). מודל אשר מאפשר למשתתפים להעצים את השמחה בתוכם, שמחה שאינה תלויה בגורמים חיצוניים. ליישום המודל פיתח אלון, תרגילים וכלים פרקטיים ישימים ופשוטים המתאימים לצוות המורים והתלמידים בלי קשר לניסיון מוקדם.  

ארבעת הורמוני השמחה שנמצאים אצל כל אחד בגוף ורק צריך לעורר אותם ,במו ידינו, כדי לחזק את החוסן הפנימי והעצמת השמחה:

הורמון האנדורפין – ברגע שהאנדורפין משתחרר הוא מתפשט בגוף ומשכך את הכאבים הפיזיים והנפשיים – משכך הכאבים הטבעי.

הורמון הסרוטונין– כשהסרוטונין משתחרר , הוא אוסף את תשומת הלב המפוזרת וממקד אותה במה שבאמת חשוב באותו רגע. הסרוטונין גם מרגיע את הגוף ויוצר חוייה של איזון.

הורמון הדופמין- הורמון ההצלחה והסיפוק . כשהוא משתחרר הוא נותן הרגשה של בטחון ועוצמה טבעית ומעלה את המוטיבציה והיכולת להתמודד עם אתגרים.

הורמון האוקסיטוצין – הורמון האהבה והקרבה. כשהוא משתחרר בגוף, אנחנו נכנסים למצב של חיבור עמוק לעצמנו ולסובבים אותנו, מה שגורם לנו להערכה עצמית גבוהה, העצמה אישית וגם לגרום לאחרים לרצות להיות בחברתנו. הוא יוצר אוירה חיובית בקרב העובדים בארגון ומפחית ומרכך סכסוכים.

במהלך הסדנא אנו מתייחסים לארבעת ממדי השמחה : המנטלי ,הגופני ,הנפשי והרוחני .

הממד המנטלי: היכולת לנתק את הסביבה החיצונית שלנו ולהשפיע על הרגשות שלנו, ולהשאיר את איזון החיים בידיים שלנו. בנוסף -הזנת הצד השכלי במחקרים מדעיים שעליהם מתבסס המודל.

הממד הפיזי : מילוי הגוף באנרגיה . הגוף הוא הבית שלנו ויש לדאוג לו באמצעות הזרמת אנרגיות .

הממד הנפשי: השקטת הקולות בתוך הראש. הם אלה שמייצרים את הלחצים , הדאגות והחרדות. פורקן רגשות מבוקר.

הממד הרוחני: האמון והאמונה שלך במה שהמוח האנושי לא יכול לתפוס, אבל סולל לנו את המסלול לשמחה ושלווה . עלינו לגלות את המסלול בממד הזה.

מטרת התרגולים המעשיים הוא לחזק את המערכת החיסונית ואת החוסן הפנימי והם למעשה מהווים תחזוקה מונעת לגוף ,שמעלים את הריכוז ותשומת הלב וגורמים ליעילות ואפקטיביות של המורים והתלמידים.

על המנחה

אלון שפריר– הממציא ,מפתח המודל ומוביל התוכן של האקדמיה למדעי השמחה. עוסק מזה -30 שנה בלימוד וחקירה של נושא השמחה והתנסה עם עשרות כלים וטכניקות מהתחום ההוליסטי והמדעי . כגון: יוגה, מודעות עצמית באמצעות הגוף, מדיטציה, פסיכותרפיה , תרפיה באמצעות :תיאטרון ,קול ותנועה, פילוסופיה, ויפאסנה, ליצנות רפואית, תרפיה באמצעות אומנות, צילום , קולנוע ,ביבליותרפיה .

אלון התחיל את דרכו כדיסלקט בלתי מוכר בבית ספר היסודי, דבר שגרם תסכול רב ותחושה שאינו מובן. מכך צמחה שאיפתו לחזור לבתי הספר כבוגר ולהביא תפיסה הוליסטית שונה הרואה את האדם כשלם ובית הספר כרקמה אנושית אחת הרמונית.
אלון יצר שיטה הנקראת שיטת האפשור והכשיר מאות מנחים בגישה זו.

אלון בעל ניסיון עשיר בעבודה עם קהלים בעלי צרכים מיוחדים.

אלון עוסק שנים רבות בפיתוח צוותים בארגונים, צוותי מורים , אנשי חינוך והוראה ,חברות ומוסדות בהתמקדות על העצמת החיובי ופיתוח גישה חיובית באמצעות כלים הוליסטיים.

אלון מגיע עם ניסיון עשיר בתהליכי תודעה והעצמת החיובי עם עובדים בארגונים ומוסדות ומשתתפים בכל הגילאים , מרקעים שונים. הוא בא עם ידע מולטי דיסציפלינארי , חדשני , המשלב גישות פילוסופיות עמוקות עם ידע רב שנים יחד עם גישות עכשוויות. בעל ניסיון רב בעבודה עם קהילות מגוונות וצוותים מתחומים שונים ובכל הדרגים.

במהלך 15 השנה האחרונות עבוד אלון עם ארגונים וחברות מהמובילים בארץ ובמהלכם השלים והעמיק את חקירתו בנושא השמחה והאושר.
במהלך הסגרים כתוצאה מהקורונה השלים אלון את בנית המודל ויצר מבחר של תוכניות לימוד והכשרה למודל 4X4 ממדי השמחה ו-"שפת השמחה"מתוך ההבנה לצורך העמוק של ציבור המורות והמורים בכלים להעצמת השמחה כאמצעי לחיזוק החוסן הפנימי והתמודדות עם אתגרי הקורונה .להלן רשימת הפעילויות שלנו ללימוד ותרגול "שפת השמחה" שחלקם ניתנים להתאמה אישית לכל בית ספר:

היתרונות של מודל 4 4 X ממדי השמחה ?

  • המודל Mindfuljoy ,4 4 X ממדי השמחה מתבסס על ארבעת הורמוני השמחה ולא רק על הורמון הסרוטונין שהוא ההורמון שמופרש כאשר מבצעים מדיטציה או מיינדפולנס ולא רק על האנדורפינים שמופרשים כשעושים ספורט. המודל נוגע בהפרשה של ארבעת ההורמונים. לכל הורמון יש את סדרת התרגולים שלו. אימון על פי המודל מעורר את ארבעת ההורמונים ונותן חיזוק מלא למערכת החיסונית והחוסן הפנימי.
  • היתרון בכך הוא שגם מי שאינו חובב מדיטציות ימצא טכניקות ותרגולים שיעצימו את החוסן הפנימי והשמחה גם ללא מדיטציה .
  • המודל  מבוסס מחקרים מדעיים מוכחים מתחום מדעי המוח , ביולוגיה , פסיכולוגיה התנהגותיות ופיזיולוגית ,הקשר בין גוף -נפש, פילוסופיות מהמזרח והמערב.
  • המודל נותן מענה הוליסטי לארבעת הממדים : מנטלי, גופני, נפשי ורוחני הנוגע באדם כמכלול, והינו מושתת על מגוון גישות וטכניקות מתחומים שונים כמו: יוגה, טאי צ'י, ויפאסנה, תנועה, קול, יצירה, צחוק ,התבוננות ,נשימה , דמיון , ועוד.
  • תהליך מתמשך ותחזוקה מונעת: אחד מהיתרונות הגדולים של המודל, הוא היותו מניעתי. תרגול קבוע כפי שאנו מציעים , יתחזק את הגוף וימנע את ההשפעות המזיקות של מתח לחץ ויתרום לריכוז ותשומת לב בעבודה.
  • המודל ניתן להתאמה אישית לכל אדם ואדם בהתאם למיפוי והפרופיל האישי שלו.
  • ניתן ליישם את התרגילים בקלות ללא צורך בעזרים וההשפעה על מצב הרוח הינה מיידית ומתמשכת!
  • הפעילות שלנו מתאימה ליישום יחד עם המשפחה כולה .
  • המודל מאפשר פורקן רגשי מבוקר. כאשר לא מתבצע פורקן רגשי , זה פוגע בגוף שלנו וזה מתבטא בכאבים שאין להם הסבר פיזיולוגי. פורקן רגשי מקל על כאבים שהמקור שלהם רגשי וגם מאפשר פורקן של כעסים , שללא כלי כזה הכעס עשוי להיות מכוון כלפי משהו אחר או ביצוע חבלה כלשהי. אנו מציעים מגוון תרגילים לפורקן רגשי וגם פתרונות פיזיים.
  • התהליך מביא לחיבור טוב יותר עם בית הספר וליצירת אווירת לימודים נעימה יותר.
  • בית ספר מאושר הינו בית ספר בעל תשתית טובה יותר להישגים והצלחה

טעימה ממחקרים שאנו מתבססים עליהם

נמצא כי בעקבות תוכניתו של אלון שפריר "הרמוניה" שפעלה בבית ספר בחבל מודיעין , מדדי האושר עלו ומדדי האלימות ירדו, זאת על סמך מחקרו של ד"ר יוסי הראל מהמחלקת לסוציולוגיה של אוניברסיטת בר-אילן.

הנה כמה מחקרים נוספים ,פורצי דרך ,מהארץ והעולם ,שמראים שיש לנו בתוך גופנו הורמוני שמחה ואנחנו יכולים במו ידינו לגרום להפרשתם. הנה כמה דוגמאות מאין סוף מחקרים:


א. אפקט הטולמרים – אליסיה בלקבורן וג'ק שוסטר – זוכי פרס נובל לרפואה וביולוגיה על ההבנה שגישה שלילית מקצרת את הטולמרים וכאשר הטולמרים מתקצרים אין יותר התחדשות תאים, מה שמחליש מאוד את גופנו ומביא למחלות והזדקנות מואצת עם כל ההשלכות שלה.

הגישה השלילית מתייחסת לחמישה התנהגויות אשר פוגעות בבריאות :

  1. עוינות צינית -אנשי הכעס והחשדנות
  2. אנשי חצי הכוס הריקה – הפסימיסטים רואי השחורות
  3. מנתחי הבעיות -איזה סרט רע. ערעורים בליתי פוסקים על חוויות שליליות .  
  4. המדחיקים -אלו שלא מבטאים ומדכאים את רגשותיהם
  5. האסקפיסטים – אלו שהמחשבות שלהם נודדות לעתיד או לעבר ואף פעם לא נמצאים ברגע הזה .


ב. ד"ר ברוס ליפטון ביולוג – מרכז אין סוף מחקרים בתחום הביולוגיה, רפואה פסיכולוגיה ועוד בספרו "הביולוגיה של האמונה" המוכיחים מעל לכל ספק שיש לאורח החיים שלנו ולסביבה בה אנחנו בוחרים לחיות השפעה מכרעת על החוסן הפנימי והבריאות שלנו .
ומדע חדש בשם אפי גנטיקה- מעבר לגנטיקה, שהתפתח בעשרות השנים האחרונות המצביע על כך שאורח החיים שלנו יש תפקיד מכריע הרבה יותר מהגנטיקה שלנו על התפתחות מחלות והבריאות שלנו.


ג. פרופ אסיה רולס חוקרת מוח מהטכניון שלקחה על עצמה לפצח את תעלומת הפלצבו בו והגילויים שלה חושפים את הכוח המדהים של המוח שלנו לחזק את מערכת החיסון והחוסן הפנימי ולרפא את הגוף בכוח המחשבה בלבד.


ד. אין סוף מחקרים אשר מראים שהתרופות של הדור הישן , תרופות למחלות כרוניות  שכמות תופעות הלוואי שלהם עולות בהרבה מקרים על התועלת שלהם אשר בעיקר תורמות לעושר של חברות התרופות.

עולם הרפואה והפסיכולוגיה , בשנים האחרונות, נותן אמון גדול יותר בכלים ההוליסטיים ונוטה יותר ויותר לשילוב של הכלים ההוליסטים יחד עם הכלים הקונבנציונליים. ההבנה שהכל קשור להכל . העובד הוא מכלול שכל מה שקורה בחייו נוגע גם לארגון ותפקידו של הארגון להיות מודע לזה , לתמוך ולטפח את המורה .

להלן עוד מספר עובדות מחקריות התומכות בהתפרצות המגפה המתגלגלת:

איגוד הפסיכולוגים האמריקאי ,ממחקר שבוצע לאחרונה, קבע שיותר מ 90% מהביקורים אצל רופא המשפחה הם בגלל מתח ולחץ . כידוע ,מתח ולחץ גורמים לבעיות בריאותיות בדרגות שונות של חומרה ועד מוות ובמקביל יש להן השפעה מכריעה על תפקוד היכולת השכלית.

עובד שנמצא בלחץ כרוני ,מתמיד, כל התפקודים הקוגניטיביים שלו נפגעים ואז נגרמות יותר תקלות ,תאונות והחלטות שגויות הפוגעות ביעילות בארגון .

בנוסף, דר' אביב שגב , מנהל המיון בבית החולים הפסיכיאטרי שלוותה , סיפר בתוכנית רדיו של רינו צרור בגלי צה"ל, שמספר הפונים עקב בעיות רגשיות ונפשיות עלה ב 70% מהשנה שעברה .

ארגון הבריאות העולמי (WHO) ממליץ על שילוב תרגולים מהתחום ההולסטי.
גישה של רפואות המזרח בעיקר הרפואה הסינית שמזמינה את הרופא לדאוג לבריאות הקהילה שלו ברמה היום יומית. הרופא מקבל את השכר שלו על סמך הבריאים בקהילתו ומפחית משכרו על החולים. זוהי גישה שהיום קוראים לה רפואה מונעת והרפואה המודרנית שאלופה בטיפול במצבים דרמטיים שמתחילה להבין את חשיבות הגישה ההוליסטית ועידוד אורח חיים בריא ושמחה.

מתוך עשרות מחקרים סטטיסטיים שהתבצעו לאחרונה על ידי אוניברסיטאות מובילות בעולם ,שחקרו את יישום הכלים ההוליסטיים בארגונים ומוסדות והשפעתם על איכות החיים והמוטיבציה של המשתתפים במחקר עולה שתרגול שמחה יומי :

  • מפחית את המתח והלחץ
  • תורם להעלאת הריכוז ותשומת הלב
  • יוצר סביבת עבודה חיובית ומחבקת
  • מעורר את ארבעת הורמוני השמחה ובכך מחזקים את המערכת החיסונית ומעצימים את השמחה

לסיכום: הצורך של העצמת שמחה ואושר באמצעות לימוד ותרגול "שפת השמחה"

,במוסדות ארגונים ובבתי הספר הופך לצורך בסיסי ומשמעותי בחיינו, כדי להתמודד עם מצוקות ומשברים ולשפר את איכות הביצועים שלנו.

המלצות של מנהלי בתי ספר ומוסדות :

לימור ברמן, מנהלת בית ספר "החשמונאים"

אין לי מילים לתאר את ההשפעה של עבודתכם באמצעות סדנאות וההפעלות שלכם עם המורים, הילדים וההורים על האווירה בבית הספר ובשכונה .

אני יכולה לומר בוודאות כי מעורבותכם בבית הספר תרמה בצורה משמעותית לשיתוף הפעולה בקרב הצוות וכן לצמיחה והצלחה של ביה"ס. אני בטוחה שכל מי שישתמש בשרותכם ייהנה מעבודה מקצועית ,אמינה, מסורה ובעיקר עם הרבה תוצאות ואהבה."

צביקה גולדברג, מנכ"ל עמותת בעצמי

"פעילויות ייחודיות , בהנאה ובאווירה יצירתית ומשחררת, ברוח הארגון וערכיו ,יצרו יום יוצא דופן  שתרם רבות לרוח הצוות …לראשונה השתתפתי ביום גיבוש שבאמת מגבש!"

גלעד בבצוק, ראש התוכנית האקדמית, המכון לחינוך דמוקרטי

"חמש שעות שאפשרו לאחרים וגם לי לעצור לרגע מהיום יום העמוס שלנו ולהתבונן בעצמו. יכולתי להיות מאוד קשוב לעצמי והרגשתי שכך היה גם עם האחרים..הסדנא אפשרה לנו להתגבש כצוות ולהיפגש אחד עם השני ממקום פתוח וכנה אשר יצר קרבה ותחושת יחד. סדנא כזו מזכירה כמה מפגשים כאלה חסרים.. ."

 נאוה טל, מנהלת בית הספר הקהילתי "רמת מוריה"- "תלי", ירושלים:

"המפגשים היו משמעותיים מאוד לצוות הן כמורים והן כבני אדם. הגישה הפתוחה שלך יצרה מצב בו אנשי הצוות למדוו לחשוף את רגשותיהם לדבר ולהקשיב זה לזה באופו שלא עשו בעבר. היחסים בתוך הצוות קבלו מימד חדש של עומק המתאפיין בשפה ערכית משותפת, רוגע ,סבלנות, פתיחות, קבלה והבנה…התחושות הטובות האלה מלוות אותנו ביננו לבין עצמנו מחלחלות גם לילדים שחשים את האהבה והאוירה המיוחדת..רוצה להודות לך מעומק ליבי ולקוות שיותר ויותר אנשי חינוך יחשפו לרעיונות שאתה מפיץ. זאת אינה דאגה למערכת החינוך בלבד אלא לחברה כולה ולעתיד טוב יותר לילדנו."

אריה ברנע, מנהל בית ספר תיכון באר טוביה

"המורים והעובדים נהנו עד מאוד (וגם אני) מהמפגש, ואני משוכנע ששנת הלימודים נפתחה באווירה טובה ובתחושת גיבוש בזכותכם".

ניווט מהיר לנושאים מעניינים

כתבות נוספות

לשיחת ייעוץ חינם ללא התחייבות