רציונל המענה:
הצורך בפיתוח יכולת ההתבוננות היא הכרחית לפיתוח מודעות עצמית ומעורבות חברתית וקהילתית . מחקרים מוכיחים שפיתוח ההתבוננות ותשומת הלב תורמים באופן חד משמעי לשיפור התייחסות לרגשות האחרים ,להחלטות נכונות, ומעורבות חברתית קהילתית. פיתוח יכולת ההתבוננות ותשומת הלב לפרטים מפתחים יחסים הרמוניים ובריאים בין כל השותפים מורים תלמידים והורים והקהילה . המעצימים את תחושת השייכות האחריות והשותפות עכשיו יותר מתמיד יש צורך להעצמת החוסן האישי והקבוצתי ולתרגל ולהעמיק ולבסס כל אלה באופן פעיל.
השימוש במסכים הפך להיות חלק אינטגרלי ואינטנסיבי בחיי היום יום. הצילום הינו חלק ממנו. המענה המוצע מזמין את המשתתפים לתרגל להתנסות ולהפנים כלים להתבוננות באמצעות צילום, ולהפוך את הצילום מכלי בעל מסרים שטחיים לתהליך מעמיק ומשמעותי ,אשר יתרום לפיתוח המודעות העצמית ומעורבות חברתית וקהילתית מיטבית. המענה מבוסס ניסיון אמפירי רב שנים ומחקרים מדעיים: (כל מפגש כולל נושא מיוחד ומשלב התנסות חווייתית של צילומים ויצירה , הצגת היצירות האישיות ודיון כיתתי)
הדגשים שיועברו לתלמידים במהלך השיעורים :
- מדוע חשוב לפתח יכולת את ההתבוננות שלנו? התבוננות על העולם סביבנו בצורה סקרנית ופתוחה.
- שיפור התפיסה החזותית ופיתוח היכולת לפרש את המידע החזותי.
- הבחנה בפרטים הקטנים ובתכונות של העולם שמסביבנו. התמקדות בנושאים ספציפיים -למה זה חשוב?
- פיתוח יכולת הביטוי העצמי. שימוש בצילום ככלי לביטוי הרגשות ,המחשבות והרעיונות .
- שימוש בדמיון כדי ליצור תמונות ייחודיות ומעניינות .
- מהי חשיבה יצירתית וכיצד ניתן לשלב אותה ביום יום לפתרון בעיות אישיות וחברתיות
- תקשורת באמצעות תמונות -כיצד אני מתקשר טוב יותר עם החברים שלי ועם הקהילה .
- עבודת צוות – פרויקט צילום משותף שמציג ערכים חברתיים
- פיתוח אמפתיה לאחר דרך התבוננות בתמונות
- כיצד אני מעריך את עצמי דרך היצירה שלי?
- חוויות הצלחה דרך יצירת תמונות מוצלחות (פיתוח מוטיבציה ובטחון עצמי)
קהל היעד :
צוות חינוכי ותלמידים בכל הגלאים – הפעילות חווייתית ומאד פשוטה אשר מאפשרת לכל הגלאים להנות מהכלים לתרגלם ולהפנימם.
הקיף הפעילות :
14 – 20 שעות לפחות לכל קבוצה בת כ – 25-35 תלמידים ולפחות-20 14 שעות התנסות לצוות החינוכי לפני תחילת הפעילות לתלמידים או במקביל. אפשרי גם באופן פרטני.
דרכי הפעלה:
באמצעות פעילות חווייתית, המשלבות תמונות מצולמות עם התנסות בתחומים שונים של יצירה (ציור, כתיבה, מוסיקה) ,אשר תורמים לפיתוח יכולת ההתבוננות החיצונית והפנימית, ומכאן לשיפור המיומנויות האישיות והבנה כיצד להעצים ערכים חברתיים וקהילתיים.
תוצאה: שיפור יכולת הבחנה חזותית, פיתוח היצירתיות , שיפור יכולת הביטוי העצמי , יכולת הערכה עצמית ,שיפור הבטחון העצמי , גיבוש כיתתי , קבלת האחר , שיפור התקשורת , עבודת צוות ושיתוף פעולה .
על מנחה המוביל ומפתח התוכנית: עדינה פישמן – בעלת תעודה בפוטותרפיה מהאוניברסיטה הפתוחה. בעלת ניסיון בהנחיית ילדים ונוער.