חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"סקר שביעות רצון" הוא לא "מדד לאושר ארגוני"- מה באמת העובדים רוצים?

מחקרים שבוצעו לאחרונה על ידי אוניברסיטאות, חברות ייעוץ וחברות ארגונים עסקיות ,מראים שעובדים שמחים ,מאושרים ובעלי גישה חיובית ,בעלי מוטיבציה גבוהה ,הם פרודוקטיביים יותר מעובדים אחרים .

עד כה מעסיקים ניסו להביא לסיפוק שביעות רצונם של העובדים על ידי העלאת המשכורת , קידום בעבודה, משרד טוב יותר, רכב גדול יותר, גובה הבונוס ,פינוקי מטבח כמו קפה משובח, חטיפים ועוגיות וכדומה. מחקר שנעשה לאחרונה על ידי חברת הייעוץ מקינזי, הראה שהמעסיקים לא יודעים מה באמת העובדים רוצים ,והתברר שהעובדים רוצים משהו שחשוב להם יותר מהתנאים החומריים הללו . המסקנה מכך היא, ששביעות רצון כפי שמדדנו עד כה באמצעות סקר שביעות רצון ,הכולל בעיקר שאלות לגבי תנאי העבודה, אינה מדד אפקטיבי לאושר ארגוני. עובד יכול להיות שבע רצון התנאי עבודתו אך לא להיות מאושר בעבודה וההפך.

למעשה ,מתברר שלעובדים חשוב היום לקבל תחושה רגשית חיובית רציפה ולחזק את הקשרים החברתיים במקום העבודה ,יותר מאשר לקבל תנאים טובים יותר.

כיום יותר מתמיד, מתוך ניסיון רב שנים בעבודה עם ארגונים ובתוך ארגונים, ברור לנו שכדי שהעובד ירגיש טוב במקום העבודה שלו ,אירוע חד פעמי של גיבוש או Happy hour  לא מספיק, כדי ליצור תרבות ארגונית ,יש ליצור ולתחזק שגרות ועוגנים של תהליכים אשר יוצרים סביבת עבודה חיובית ,מטופחת ,תומכת ומאושרת בשני רבדים שונים:  

  1. שמחה פנימית– ברמת העובד, הכוונה ליכולת של העובד לנהל את הרגשות הפנימיים שלו באמצעות כלים ותרגולים, הערכה עצמית ,משמעות בעשייה ,כתוצאה מכך החוסן הפנימי שלו עולה ואיתה גם המוטיבציה.   
  2. האושר ארגוני -ברמת הארגון, הכוונה למערכת האושר הארגונית שמורכבת מתהליכים שתורמים לתחושת החברות והשייכות , תמיכה בעובד , תחושה שהעובד מרגיש שרואים אותו ,שמעריכים אותו הארגון , שותפות בעשייה הארגונית ובהשגת היעדים.

כדי להקים תרבות של אושר ושמחה ארגונית על הארגון לבנות תהליכים בשני הרבדים הנ"ל במקביל- מצד אחד, לאפשר לעובד להעצים את יכולת המודעות שלו ואת השמחה הפנימית באמצעות כלים הוליסטיים ומצד שני, ליצור תהליכים שבונים סביבת עבודה חיובית שמשלבת תקשורת נכונה ,יכולת הקשבה לאחר ,עבודת צוות ושיתוף פעולה ,אימון הדדי, יכולת לסמוך ועוד .  

כמי שבנתה תרבות ארגונית ושינוי תפיסה ארגונית בתחומים שונים בארגון במשך שנים רבות, אני יודעת ללוות את מי שרואה חשיבות רבה בהכנסת הפעילות האושר והשמחה לארגון אך חושש/ת מהתנגדות מנהלים או עובדים, למצוא את הדרך המתאימה להכנסת התהליך בנחישות התמדה ,למרות ההתנגדויות והסקפטיות מצד מנהלים ועובדים, לקצור הצלחות קטנות ואז להדהד אותם למנהלים נוספים עד להצלחה כלל ארגונית.

השאירו פרטים לבדיקת התאמה

ניווט מהיר לנושאים מעניינים